Marknadsförare

Som marknadsförare kommunicerar man fördelarna med en idé, vara eller tjänst i syfte att skapa intresse, sälja och informera. Arbetet som marknadsförare innebär många kontakter med människor och förutsätter god kommunikationsförmåga.
Kort om marknadsförare
Många marknadsförare arbetar på informations- eller marknadsavdelningar på företag, myndigheter, kommuner och organisationer. Ofta arbetar man i projekt där en kampanj för en vara eller tjänst har en budget och tidsramar som ska hållas. I dagens digitala klimat behöver man ha kunskap i och behärska programvaror för digital marknadsföring i olika medier.
På kommunikationsbyråer arbetar många som copywriters som skriver texter eller som formgivare av bild och text, eller av en produkt.
Vanliga utbildningar är Civilekonom/Ekonom, Kommunikationsyrken, Samhällsvetare. Läs mer under de rubrikerna.
-
Akademikerförbundet SSR
Akademikerförbundet SSR är det fackliga yrkesförbundet för beteendevetare, ekonomer, folkhälsovetare, personalvetare, samhällsvetare, socionomer och andra inom socialt arbete. Många är chefer och egenföretagare. Medlemmarna finns på alla sektorer på arbetsmarknaden. Med 78 000 medlemmar är vi det fjärde största Sacoförbundet.
Akademikerförbundet SSR
www.akademssr.se -
Akavia
Akavia finns till för att stärka medlemmens utveckling, inflytande och profession. Förbundet bidrar med enskilt stöd, som stark gemensam röst i samhällsdebatten, konstruktiv arbetsmarknadspart och professionsexpert.
Akavia
www.akavia.se -
DIK
DIK är facket för dig som jobbar eller studerar inom kultur, kommunikation och kreativ sektor. Våra drygt 20 000 medlemmar finns på många typer av arbetsplatser och i många olika yrkesroller. Därför kan du vara med i DIK, även om du byter bransch.
DIK
www.dik.se
Senast uppdaterad: 2023-12-04