Hoppa till huvudinnehåll
Studier

ABC för utställare

Här finns all praktisk information för dig som utställare. Innehållet kompletteras allteftersom.
  • Vill ni annonsera i samband med våra studentmässor? Läs mer om möjligheterna och priser på denna sida.

  • Hittills bokade gruppbiljetter 2025

    Vi räknar med att antalet faktiska besökare är ca. 20–30% lägre än antalet bokade biljetter.

    Stockholm

    • Dag 1, 9.00: 4 877
    • Dag 1, 11.30: 3 239
    • Dag 1, 14.00: 4 409

    • Dag 2, 9.00: 3 828
    • Dag 2, 11.30: 4 453
    • Dag 2, 14.00: 4 757

    • TOTALT: 25 563


    Malmö

    • 9.00: 3 063
    • 11.30: 1 565
    • 14.00: 3 180

    • TOTALT: 7 808

    Senast uppdaterat: 29 september

    Besökarsifrror från 2024

    Stockholm
    25 381 besökare (12 643 dag 1 & 12 738 dag 2)

    Malmömässan
    4 909 besökare

    Statistiken stämmer inte helt överens med siffran i utställarportalen eftersom denna inte innehåller manuella incheckningar.

    Besökarutvärdering

    Här kan ni läsa mer om vad besökarna tyckte om förra årets mässor.

    Hur vi kommunicerar med besökarna

    Skolorna
    Vi bjuder in samtliga gymnasieskolor i landet genom deras studie- och yrkesvägledare. Dessa skapar ett skolkonto i Sacos skolportal där de administrerar sin bokning och kan stötta sina elever. Skolportalen innehåller all information skolorna behöver inför mässbesöket. Skolorna bokar gratis gruppbiljetter.

    Eleverna
    Eleverna får tillgång till sina biljetter genom att registrera sig vid skolans unika registreringslänk. Vi får då tillgång till elevernas kontaktuppgifter och kan förse dem med relevant direktinformation inför besöket.

  • Svenska lärosäten är oftast anslutna till EMIL/SUSANavet. Läs mer nedan. Om ni är det kan ni importera era utbildningsprogram i utställarportalen (under Digitalt > Utbildningar). Ni som inte är anslutna lägger till era utbildningar manuellt.

    Vad är EMIL?

    EMIL är en gemensam standard för beskrivning av utbildningar, utbildningsanordnare och utbildningstillfällen. EMIL-standarden beskriver hur utbildningsanordnaren ska strukturera sin information och vilken information som måste finnas med innan den skickas till Skolverkets SUSA-navet.  

    Standarden är generell och passar för alla utbildningar inom alla skol-/utbildningsformer och nivåer, från förskola till universitet och högskola. Den syftar till att strukturera information om utbildningar för att underlätta valet av utbildning och utbildningsanordnare för den som vill börja studera. Men informationen används också av till exempel studie- och yrkesvägledare.

    Standarden har använts sedan 2005 och togs fram på regeringsuppdrag av Skolverket tillsammans med Högskoleverket och VHS (numera UHR), Folkbildningsrådet och Arbetsförmedlingen. Den har sedan dess reviderats och förnyats regelbundet. Idag är det fler aktörer som ingår i samarbetet med att hålla standarden uppdaterad och aktuell. SUSA-navet – är en databas som varje dygn hämtar filer med utbildningstillfällen från bl.a. UHR, MYH och Folkhögskolorna som i sin tur hämtar informationen från utbildningsanordnarnas egna utbildningsdatabaser där informationen finns strukturerad enligt EMIL-standarden. Navet har ett s.k. API som gör uppgifterna tillgängliga för externa aktörer, både offentliga och privata. Vem som helst kan bygga en app, webbplats eller annan tjänst baserat på detta innehåll. Några exempel är Utbildningsinfo.se, Saco Studentmässor, Studentum och Blocket utbildning.

    Viktigt att tänka på!

    Väldigt många sökningar görs även när det inte är ansökningstid. Därför är det viktigt att omgående uppdatera den egna utbildningsdatabasen med planerade utbildningstillfällen, annars hittas utbildningen inte av sökmotorerna och utbildningen ”finns inte”. Informationen behöver inte vara komplett från början, det går bra att uppdatera allteftersom.

    Hur används EMIL-informationen på Saco Studentmässa?

    Med vårt sökverktyg (webb och app) kan besökarna söka efter vilka utställare som tillhandahåller ett visst utbildningsprogram. I träfflistan visar vi utbildningsanordnarnas namn, utbildningsprogrammets namn och länk till den webbsida som finns inlagd i utställarens utbildningsdatabas (oftast programsidan). Dessutom visas den sammanfattande information som är upplagd om utbildningen.

    Det som är viktigt att uppdatera i egna utbildningsdatabasen inför mässorna är utbildningstillfället med utbildningens namn och tillhörande taggar (ämneskategori). Så om övrig information inte är klar då gör det inget. Syftet är att göra er utställare sökbara efter utbildning.

    På er adminsida i MINT Manager kan du med en knapptryckning välja om du vill visa er pågående utbildningsprogram eller kommande hösttermins utbud.

    Vem uppdaterar ”utbildningsdatabasen” hos er? Vem ska du prata med?

    Om du inte vet vem på lärosätet som ansvarar för EMIL-uppdateringarna kan du kontakta

    Folkhögskolornas information på www.folkhogskola.nu är uppdaterad och stämmer hälsar Fredrik Ohlén på Sveriges Folkhögskolor. Det är den info som exporteras till SUSA-navet.

    Vi är EMIL idag:

    EMIL hålls ihop av Svenska institutet för standarder, SIS men flera organisationer deltar i arbetet med att förvalta och utveckla EMIL- standarden och tillhörande material inom EMIL-samarbetet.

    • Arbetsförmedlingen
    • Blocket utbildning
    • Educations media group
    • IST AB
    • Ladokkonsortiet
    • Myndigheten för yrkeshögskolan
    • Skolverket
    • Sveriges folkhögskolor
    • Universitets- och högskolerådet

    SIS tekniska kommitté 450 It-standarder för utbildningssektorn ansvarar för standarden.

    Läs mer på kommitténs hemsida (https://www.sis.se/standardutveckling/tksidor/tk400499/sistk450/).

  • Mindre ändringar kan förekomma, större ändringar stämmer vi såklart alltid av med er innan. 

     

  • Stockholm

    Scandic Victoria Tower (i direkt anslutning till Kistamässan)
    Boka med 10% rabatt på FLEX-priset med bokningskoden PRO10SE på Scandics hemsida.

    Comfort Hotel Kista (ca. 10 minuter gångavstånd)
    Boka med Sacos specialpris senast 25 oktober via denna bokningssida

    • 25/11–28/11: 1 695 kr (enkel) / 1 795kr (dubbel) per natt (det går att boka enstaka nätter)

    Malmö

    Best Western Malmö Arena Hotel (mittemot Malmömässan)
    Boka till Sacos specialpris senast den 1 november på denna bokningssida.

    • Enkelrum: 1083 kr
    • Dubbelrum: 1253 kr
  • Saco 

    Projektledare: Claudia Kours, studentmassa@saco.se, 070-266 25 76

    Kista Mäss-Service (nytt namn: Nordic Expo Service)

    Henrik Axberg, Henrik.Axberg@easyfairs.com, 08-506 650 99

    Malmö Mäss-Service (nytt namn: Nordic Expo Service)

    Jackie Iversen, jackie@mass-service.se, 072-752 05 10

  • Vi erbjuder möjligheten att beställa lunchkuponger i form av en QR-kod. Det är en väldigt smidig lösning eftersom ni bara behöver dela QR-koden som ni har laddat med önskat antal luncher till er personal.

    Beställningen görs i Utställarportalen under Bokningsinformation > Digitala tillval. Där finns då också QR-koden för kopiering så att ni kan skicka/dela ut den till er monterpersonal. Vi fakturerar endast förbrukade (skannade) luncher.

    • Pris Stockholm 145 kr/st ex moms. Beställ senast 18 november.
    • Pris Malmö 145 kr/st ex moms. Beställ senast 21 november. 

    Stockholm

    Inflyttning
    Endast utställarrestaurangen i foajén: 11.00–15.00
    OBS! Då gäller inte QR-koden.

    Under mässan

    • Utställarrestaurang i foajén: 11.00–15.00
    • Extra utställarrestaurang en trappa upp i M5: 11.00–14.00

    Menyer publiceras senare. I år kommer vi att ändra lunchen i Stockholm till en standardrätt så att serveringen går mycket snabbare än föregående år.

    Malmö

    Inflyttning
    Cafévagn från 10.00

    Under mässdagen
    Restaurang Forest: 11.15–14.00
    Meny: kommer senare

  • Mat på Kistamässan

    Under inflytt 25/11: 

    • Obemannad cafévagn i mässhallen: 9.00–18.00
    • Utställarrestaurang i foajén: 11.00–15.00

    Under mässdagarna:

    • Café i mässhallen: 8.30–16.30
    • Restaurang Bistro i foajén: 9.00–16.00
    • Utställarrestaurang i foajén: 11.00–15.00
    • Extra utställarrestaurang en trappa upp i M5: 11.00–14.00

    Menyer för utställarlunchen kommer senare.

    Mat på Malmömässan

    Under inflytt 2/12: Cafévagn från 10.00

    Under mässdagen:

    • Café i mässhallen: 08.30–15.30
    • Restaurang Forest: 11.15–14.00
      Meny: kommer senare

    Utställarlounge/-fik

    Det finns även ett utställarfik på båda mässorterna där vi bjuder på te, kaffe och lite småkakor. Utställarkort krävs för att få tillträde. I Stockholm är det rum M3 och M4 i högra delen av mässhallen och i Malmö ligger det i nära anslutning till mässhallen. Det är skyltat på båda ställen samt markerat på hallplanen som skickas ut till alla utställare närmare mässan.

  • Monterbeställningar

    Inredning till din monter beställer du hos utställarservice, som nu heter Nordic Expo Service, tidigare Kista Mäss-Service på Kistamässan och Malmö Mäss-Service på Malmömässan. Du som har beställt endast golvyta behöver veta att inget annat ingår. Inte heller elanslutning och skiljeväggar.

    Val till monterpaket

    Där gör du också dina inredningsval (mattfärg, möbler) till monterpaket om du beställt ett sådant. Vill du välja bort något som ingår som standard? Maila då respektive mässervice.

    Behöver du inspiration? Här har vi lagt upp bilder från 2023

    Budgetmonter och samlingsmonter

    Dessa har fasta inredningspaket, så här behöver du inte välja något. Du kan förstås göra tilläggsbeställningar om du vill. 

    Undrar du vad som ingår i dina paket? Se rubriken Monter – vad ingår?

    Vill du välja bort något som ingår som standard? Maila då respektive mässervice.

    Länk till beställningssidorna

    Läggs ut i augusti

    Deadlines för beställning innan priset ökar med 30%

    • Stockholm: 31 oktober (Obs! Under höstlovet – kom ihåg att beställa i tid i fall du tar semester)
    • Malmö: 4 november

     

  • Digital presentation på Sacomässan.se ingår för alla montertyper.

    Enbart golvyta

    Endast golvytan och inget annat ingår. El och eventuella skiljeväggar beställs separat tillsammans med annan inredning i mässanläggningarnas webbshopar som nås via länk på utställarportalens startsida.

    Detta ingår i monterpaketen

    Samma innehåll gäller för Stockholm och Malmö. Kista Mässervice (Kistamässan) och Malmö Mäss-Service (Malmömässan) hanterar val av inredning och beställningar av monterbyggnation. 

    Monterpaket 9 kvm och uppåt

    Monterpaket 9 kvm

    Väggar, förråd 1x1m, hyrmatta i valfri färg, 1 spotlight per löpmeter vägg, elanslutning, städning samt fritt val av möbler från från angivet urval på mässanläggningarnas beställningssida för Saco Studentmässa.

    Ramp ingår inte

    Budgetmonter (4 och 6 kvm)

    Budgetmonter 6 kvm

    Väggar, hyrmatta i valfri färg, elanslutning, 2 spotlights, skylt 70x100cm (utställarnamnet från monterbokningen, svart text på vit botten), 1 infodisk, 1 barstol, 1 broschyrställ, städning.

    Plats i samlingsmonter med gemensamt ämne

    Plats i samlingsmonter

    Placering längs vägg eller som kluster, ca 2x2 m golvyta, matta, elanslutning, spotlights, barstol, ståbord och gemensam skylt för ämnesområde ovanför montrarna.

  • Utställare på Saco Studentmässor har möjlighet att boka till korta föreläsningar på båda mässorter (20 minuter långa). Bokning av seminarier öppnar i slutet av augusti och deadline för bokning är 26 september. Efter det sätter vi ihop ett preliminärt schema och hör av oss till er med det. 

    Seminarieprogrammet är likadant båda mässdagar i Stockholm och kommuniceras till de besökande skolorna som preliminärt pdf-program i mitten av oktober, sedan i Sacomässan.se, som används som mässguide och där besökarna kan filtrera och favoritmarkera, från 1 november. Dessutom per mejl och till skolorna i Sacos skolportal och på skyltar och programblad under mässan.

    Priser

    • Stockholm: 5 000 kr per seminarium (gäller hela mässan, dvs. ett pass per mässdag)
    • Malmö: 2 500 kr per seminarium

    Hur bokar man?

    Seminarium bokas i utställarportalen under menyvalet "Seminarie". Gör såhär:

    1. Tryck på "Lägg till" uppe till höger
    2. Ange lockande och tydlig rubrik samt en kort beskrivning (var specifik!)
    3. Kryssa i vilken mässort bokningen gäller.
    4. Kryssa i alla relevanta intresseområden.
    5. Kryssa i "Godkänn bokningen" – annars kommer den inte in till oss.
    6. Trycka sedan på "Spara" längst ner till höger.

    Obs! För Stockholm lägger du bara en bokning per seminarium. Den gäller automatiskt båda mässdagar.

  • Kort översikt av alla deadlines

    • 26/9 – deadline för att boka seminarier, efter det kan man boka eventuellt lediga tider
    • 15/10 – deadline för att fylla i er utställarpresentation i utställarportalen
    • 31/10 – deadline för att beställa monterinredning i Stockholm, efter det höjs priset med 30% (obs! höstlov!)
    • 1/11 – sacomässan.se går live för besökare (allas presentationer och seminarier klara)
    • 5/11 – deadline för att beställa monterinredning i Malmö, efter det höjs priset med 30%
    • 18/11 – deadline för att förboka lunchkuponger i Stockholm
    • 21/11 – deadline för att förboka lunchkuponger i Malmö

     

    Beställning av monterinredning

    • Beställningsinformation för monterpaket samt för er som har bokat endast golvyta finns på respektive utställarservices beställningssida. Mer information skickas ut när beställningssidan öppnar.
    • Deadline för beställningar till ordinarie pris är 31 oktober i Stockholm (obs! höstlov) och 5 november i Malmö. Efter det höjs priserna, men självklart går det bra att beställa monterinredning och teknik fram till mässan.

    Digital utställarpresentation

    • Innehåller logotyp, beskrivning, presentationsvideo eller -bild, kontaktuppgifter samt möjlighet att lägga upp utbildningar.
    • Deadline: 15 oktober
      Saco kommer att sedan kolla genom allas profiler och kommer med eventuell feedback innan sacomässan.se öppnar för besökarna.

    Seminarier

    • Kan bokas från mitten på augusti och senast den 26 september via utställarportalen. Efter det sätter vi ihop programmet. Sena bokningar accepteras i mån av plats.
    • Program med rubriker publiceras för SYV den 15/10.
    • Digitalt program med rubriker och beskrivningar live på sacomässan.se den 1/11.
    • Presentationsmaterial (t.ex. ppt) ska på förhand mailas till oss, datum kommer.
  • Under denna flik kan ni som är lärosäte lista er utbildningsprogram. De flesta lärosätena importerar sin utbildningsprogram från en utbildningsdatabas, såsom EMIL/SUSANavet eller LADOK.

    Ni som inte kan importera lägger upp era utbildningar manuellt med länk till er hemsida.

    I utställarportalen under Digitalt under rubriken utbildningar finns en knapp där ni kan importera 
    - nu pågående utbildningsprogram
    - utbildningsprogram vt26
    - utbildningsprogram ht26

    Ni väljer själva vilket ni vill importera. Ibland är lärosätena inte klara med uppdateringen av sina kommande program och då ser ni att det saknas en del. I så fall rekommenderar vi att ni välja alternativet "nu pågående utbildningsprogram". 

    Ni kan uppdatera er import vid ett senare tillfället om er databas har kompletterats, men då skrivs eventuella manuella ändringar äver.

    Man kan också lägga till utbildningar manuellt.

    Från listan under fliken Utbildningar länkas respektive utbildning till programsidan på er webbplats.

    Utbildningar listas i alfabetisk ordning och man kan lägga till en förklaringstext om man vill.

    Utbildningar kan favoritmarkeras av besökarna.

  • Länk till utställarportalen 

    Inloggningsuppgifter till utställarportalen skickas ut senare i augusti. Där kan ni sedan lägga in all information om er som utställare såsom beskrivning, logotyp och eventuella utbildningar, boka seminarier och andra tillval, samt hittar information om monterbeställningar hos mässanläggningarna.

    Då utställarportalen och även det som besökare ser har utvecklats under de senaste åren har en del funktioner blivit gamla (dock så finns de kvar, i fall vi någon gång skulle behöva genomföra en digital mässa igen). Nedan hittar ni en checklista på vad ni behöver fylla i och vad ni kan skippa samt en instruktionsvideo (längst ner).

    Använd knappen "Förhandsgranska digital presentation" för att se hur ni syns i utställarlistan.

    Checklista – vad ska ni fylla i (och vad kan ni skippa?)

    Menyvalet "Bokningsinformation"

    • Här kan ni lägga in er kontaktinformation inklusive den som ska visas för besökarna.
    • Under digitala tillval kan ni senare boka lunchkuponger samt vår leadsscanner. Mer info kommer snart.
    • Fliken Faktura kan ni lämna tomt då ni lämnade in era uppgifter i samband med bokningen.
    • Under Min bokning kan ni se allt ni har bokat, t.ex. montertyp och storlek samt eventuella seminarier.

    Menyvalet "Digitalt"

    • Ladda upp er logotyp (150x150 pixel, det fungerar även med rörlig, t.ex. gif).
    • Fyll i en rubrik och kort beskrivning av er som utställare och varför man bör besöka er monter.
    • Lägg upp en bild eller kort presentationsvideo. Vill ni även synas i vår filmkarussel som besökarna kan använda som inspiration lägger ni in en länk även där.
    • Fyll i länkarna till era sociala medier.
    • Lägg upp era utbildningar. Är ni ett svenskt lärosäte som är kopplat till EMIL/Susa-navet så kan ni importera era utbildningar med knapptryck. Fungerar inte det så saknar vi kanske ert externa ID – hör gärna av er i så fall. Annars kan ni lägga in utbildningarna manuellt. Utbildningarna syns som en flik i er digitala presentation och påverkar sökfunktionen.
    • SKIPPA: Vanliga frågor & nedladdningar.

    Menyvalet "Digitalt" --> "Sökbarhet" (väljs i vänstermenyn)

    Detta är något av det viktigaste då det påverkar att och hur besökarna hittar er! 

    • Välj alla intresseområden som stämmer överens med er – detta använder besökarna för att hitta relevanta utställare.
    • Ni kan även fylla i ytterligare sökord – dessa används för fritextsöket.
    • Skippa: platser

    Menyvalet "Seminarier"

    Läs mer under Seminarier i vårt ABC.

    Menyvalet "Leads Manager"

    Med hjälp av vår leads-funktion kan ni samla in besökarnas kontaktuppgifter med hjälp av en "Jag vill veta mer"-knapp som syns i er utställarbeskrivning samt en QR-kod som ni kan skriva ut och sätta upp i er fysiska monter. Ni kan även beställa till vår leadsscanner (app för att scanna besökarna).

    • Lägg upp minst en anledning till varför besökaren vill komma i kontakt med er. Ni kan lägga upp flera, t.ex. "Jag vill beställa er utbildningskatalog", "Jag vill komma i kontakt med en studievägledare", "Jag vill veta mer om jobbmöjligheterna hos er" eller liknande.
    • Vill ni inte använda funktionen så kan ni kryssa i rutan "Inaktivera Jag vill veta mer-knapp".

  • Vår digitala mässguide sacomässan.se öppnar för besökare den 1 november.

    Saco Studentmässa i Stockholm, Kistamässan

    • Mässan är öppen för besökare: 26–27 november, kl. 9.00–16.30
    • Inflytt: 25 november, kl. 07.00–22.00 samt samma morgon som mässan öppnar (från 08)
    • Utflytt: 27 november, kl. 16.30–20.00  

    Saco Studentmässa i Malmö, Malmömässan

    • Mässan är öppen för besökare: 3 december, kl. 9–16
    • Inflytt: 2 december, kl. 08.00–20.00 samt från kl. 7.00–9.00 den 3/12
    • Utflytt: 3 november, kl. 16.30–22.00 (efter att gångmattor har lyfts bort)

    Utställargarderoberna är öppna något utanför mässans öppettider. Exakta tider kommer närmare respektive mässa.

Publicerad: 2024-07-14

Senast uppdaterad: 2025-08-26